Krok po kroku

Czym jest strategia CSR i po co ona firmie?

Ponieważ każdy, kto zajmuje się prowadzeniem firmy powinien wiedzieć, czym jest strategia CSR oraz po co ona firmie, w dzisiejszym artykule zajmiemy się szczegółowo tym zagadnieniem.

Skrót CSR rozwija się jako "Corporate Social Responsibility", czyli po prostu - społeczna odpowiedzialność biznesu (firmy lub organizacji). W skrócie chodzi po prostu o budowę wzajemnego zaufania oraz transparentności w relacjach i z otoczeniem zewnętrznym i wewnętrznym. Takie zachowanie organizacji staje się po prostu... opłacalne - dzięki temu można efektywnie prowadzić biznes i osiągnąć konkurencyjną przewagę! I mniej więcej o tym, jak to zrobić, poniżej!

Wiemy już, czym jest CRS, a co ze wspomnianą w tytule artykułu strategią? Już spieszymy z wyjaśnieniami! Otóż strategia CSR jest, jak nietrudno się domyślić, niczym innym jak... podejściem strategicznym do zagadnienia społecznej odpowiedzialności biznesu. Oznacza ona, że firma w ramach swoich wszystkich działań powinna uwzględniać tak interes społeczny jak i ochronę środowiska. Rzecz jasna, wszystkie podejmowane w tych kwestiach działania muszą jednocześnie prowadzić do zwiększania wartości firmy, wzmacniania jej reputacji, usprawniania relacji z interesariuszami czy też do rozwoju kolejnych produktów i usług. Musi to być po prostu sytuacja win-win - z korzyścią i dla firmy i dla otoczenia zewnętrznego! Powinna być zapisana w formie dokumentu, który powinien być najważniejszym i nadrzędnym zbiorem zaleceń stosowanym w firmie.

Strategia CSR defniuje oraz opisuje kierunki obecnych oraz przyszłych działań firmy. Dzięki niej nadaje się działalności organizacji kompleksowy oraz spójny z jej biznesową wizją wizerunek.

Po co firmie strategia CSR? Co daje ona organizacji? No cóż, trudno krótko i zwięźle odpowiedzieć na te pytania, gdyż wymiernych korzyści z zastosowania strategii społecznej odpowiedzialności biznesu jest po prostu naprawdę bardzo dużo. Należą do nich między innymi

- wspieranie i budowanie wartości firmy, organizacji, marki

- porządkowanie oraz nadawanie strategicznego kierunku realizacji tychże wartości

- określanie celów firmy, organizacji, marki, a także sposobów ich realizacji

- określenie SWOT organizacji, czyli jej mocnych i słabych stron, a także szans i zagrożeń

- poprawa wizerunku firmy

Krótko mówiąc, strategię CSR można porównać do drogowskazu, który pokazuje kierunek pozwalający zarządzać relacjami i operacjami w przedsiębiorstwie.

Oczywiście, nie ma jednego uniwersalnego przepisu na idealną strategię CSR, gdyż dla różnych firm może się ona bardzo różnić. Ogólnie rzecz ujmując - musi być ona dostosowana do specyfiki oraz skali działania firmy. Co więcej, strategia CSR raczej nie powinna być tworzona wraz z narodzinami firmy. Najpierw należy stworzyć strategię systemu zarządzania przedsiębiorstwem, a dopiero potem tę dotyczącą CSR. Rzecz jasna, strategia CSR, jeśli ma być efektywna, nie tylko powinna, ale wręcz musi być dostosowana do strategii zarządzania przedsiębiorstwem. Jeżeli ten warunek nie zostanie spełniony, przedsiębiorstwu może przydarzyć się istna katastrofa, ponieważ bez tej korelacji nie będzie możliwe efektywne zarządzanie ryzykami wewnętrznymi oraz zewnętrznymi - zarówno w kwestii CSR, jak i w podstawowej działalności firmy.